I langt de fleste af efterskolernes kursusuger er undervisningen placeret på ugens fem hverdage fra mandag til fredag. Men der er mulighed for en mere fleksibel planlægning, end dette. Inden for hver kursusuge kan man frit placere de fem undervisningsdage, så eleverne f.eks. har undervisning fra søndag til torsdag i stedet for mandag til fredag. Man kan også afvikle en undervisningsdag som to halve dage, placeret på to forskellige ugedage.

Flyttedage
Ud over ovennævnte mulighed, kan man flytte en undervisningsdag fra én kursusuge til en anden. I så fald er der tale om en såkaldt flyttedag. Flyttedage giver mulighed for en mere fleksibel pædagogisk tilrettelæggelse hen over skoleåret, og kan f.eks. bruges i forbindelse med forlængede weekender.

På kurser af mindst 12 ugers varighed kan op til 4 enkelte undervisningsdage i hvert skoleår flyttes til en anden uge på samme kursus. Der kan ikke flyttes mere end én flyttedag pr. uge.

Undervisningskrav for uger med flyttedage
Normalvis skal der undervises mindst 21 timer pr. kursusuge. I de uger, som er afkortet til fire undervisningsdage, skal der undervises mindst 17 timer. I de uger, der er forlænget til seks undervisningsdage, skal der undervises mindst 25 timer.

Hvad skal skolen være særligt opmærksom på i forbindelse med flyttedage?

Ved kursets første og sidste dag

Et kursus begynder den dag, der er det første fællesarrangement for eleverne (på ankomstdagen) og slutter den dag, der er det sidste fællesarrangement for eleverne (på afslutningsdagen). Et kursus kan derfor ikke slutte fredag aften, hvis kursusugen slutter lørdag, heller ikke selvom eleverne må overnatte på skolen. Det er altså ikke muligt at bruge en flyttedag på kursets første eller sidste kursusdag og på den måde kunstigt forkorte kurset.

Ved forlængede weekender
Man kan godt bruge reglen om flyttedage til at lave forlængede weekender, så f.eks. en mandag eller fredag bliver undervisningsfri. Eleverne har dog ret til fuldt ophold på skolen i en forlænget weekend, hvis den skal medregnes i kursustiden, så det må frarådes, at man bruger betegnelsen ”hjemrejseweekend.”

Ved søgnehelligdage
Man kan medregne en række søgnehelligdage som hele undervisningsdage, selv om der ikke har været undervisning, hvis eleverne har adgang til fuldt ophold på skolen.
Dette gælder Kristi himmelfartsdag og grundlovsdag, hvis grundlovsdag falder på en hverdag. Man kan desuden medregne:

• Skærtorsdag og langfredag, hvis onsdag før påske er en hel undervisningsdag
  • 2. påskedag, hvis tirsdag efter påske er en hel undervisningsdag
  • 2. pinsedag, hvis fredag før og tirsdag efter pinse er hele undervisningsdage.
Det betyder altså, at onsdag før påske, tirsdag efter påske, fredag før pinse og tirsdag efter pinse ikke kan benyttes som flyttedage. Disse dage kan heller ikke flyttes inden for samme kursusuge.

Man kan ikke flytte en undervisningsdag fra en hverdag til en søgnehelligdag, da den i forvejen tæller som en undervisningsdag, selv om eleverne holder fri. Derimod kan skolen f.eks. godt flytte undervisningen fra fredag efter Kristi himmelfartsdag til en lørdag eller søndag i anden kursusuge og på den måde give eleverne mulighed for at komme hjem på forlænget weekend.

Ved kursusafbrydelser
Efterskoler har typisk kursusafbrydelser i efterårs-, jule- og vinterferien. Her er efterskolen lukket. I forbindelse med kursusafbrydelser er det accepteret at medregne én afrejsedag og én ankomstdag i kursusugen uden arrangement. F.eks. kan man i starten af efterårsferien medregne lørdagen, selv om eleverne har lov at tage hjem fredag eftermiddag, og den efterfølgende søndag kan medregnes som ankomstdag, selv om eleverne først møder ind søndag aften.

Man må ikke bruge flyttedage til ”kunstigt” at forlænge en kursusafbrydelse ved f.eks. at flytte undervisningen fra fredag før efterårsferien til en anden uge. Man må heller ikke flytte undervisningen om fredagen til f.eks. søndagen i samme kursusuge, hvis man skal kunne medregne lørdagen i kursustiden op til efterårsferien.

Reglerne om flyttedage fremgår af tilskudsbekendtgørelsens § 13, stk. 4 samt § 20.